);

Aan het woord: Manon Borsboom – Sales manager Digidentity

Aan het woord: Manon Borsboom – Sales manager Digidentity

Aan het woord: Manon Borsboom – Sales manager Digidentity

manon borsboomWat zou er in de digitale wereld mooier zijn dan te leven met 1 digitale identiteit waarmee je al je zaakjes goed kunt regelen? Je niet continu meer te hoeven registreren bij elke site waar je je voor het eerst aanmeldt. Geen gedoe meer met een grote digitale sleutelbos op zak. Wat was mijn wachtwoord ook alweer? Met als gevolg dat je op elke site het liefst eenzelfde gebruikersnaam en wachtwoord gebruikt.

Toewerken naar een situatie waarbij de digitale sleutelbos kleiner wordt en waarbij zelfs de in te vullen rol (consument – burger – medewerker) niet ter zake doet, is een situatie waar we naartoe willen. Dit in een stelsel met meerdere aanbieders, dat onder strikte spelregels hun dienstverlening en beveiliging op orde hebben en houden. Een stelsel waarbij ook geen afhankelijkheid van 1 partij bestaat.

Vooralsnog bestaat zo’n omgeving niet. In de huidige maatschappij onmogelijk omdat DigiD (geleverd door 1 consortium, waar Digidentity deel vanuit maakt) vanwege het BSN niet voor alle diensten te gebruiken is. Het eID stelsel moet uitkomst bieden. Dit stelsel, waarvoor eHerkenning als basis geldt, biedt partijen straks de mogelijkheid toe te treden, mits zij zich aan strikte spelregels houden. Dit stelsel moet binnen enkele jaren volledig ‘up and running’ zijn. Maar wat te doen in de tussentijd?

Wij bevinden ons in een spagaat. Met wij bedoel ik in dit geval de dienstverleners. Velen van ons worstelen met de wijze waarop wij gebruikers van onze diensten gebruik laten maken. Voor sommige diensten is het niet zo interessant te weten wie gebruik maakt van de dienst, maar wordt wel verlangd een check op leeftijd van de betreffende gebruiker te kunnen uitvoeren, wat nu speelt rondom online gokken. Voor andere diensten ligt fraude op de loer, in geval van bijvoorbeeld eFacturatie. Wat te doen? Wachten tot het eID stelsel staat? Of toch nu wat doen met het risico bij de introductie van eID weer opnieuw te moeten beginnen?

Wachten is niet nodig! Er bestaan wegen die een komst van het eID stelsel niet in de weg staan. Aansluiting op eHerkenning is hier 1 van. eHerkenning wordt meer en meer ingezet. Het vormt de basis van het nog definitief te specificeren eID. En kan straks geïntegreerd/gemigreerd worden. Daarnaast zijn er alternatieve mogelijkheden buiten eHerkenning, die met een schuin oog kijken naar dit stelsel. Echter met wat kleine aanpassingen hier en daar op verzoek van de dienstverlener en daarom niet onder de noemer eHerkenning te scharen zijn. Ook hiervoor lijkt een toekomst te zijn weggelegd.

Dus waarom wachten op morgen wat je vandaag als dienstverlener ook regelen kan? Wie wil nu niet een steentje bijdragen om de gebruiker gemak te bezorgen, de digitale sleutelbos te verkleinen en klaar te stomen voor wat komen gaat?

Manon Borsboom is sinds juli 2012 werkzaam als Salesmanager bij Digidentity. Daarvoor 8 jaar werkzaam geweest als projectmanager en operationeel manager bij AEGON.

© 2021 Factuurportal