);

Blog

Factuurportal implementeert Artificial Intelligence technologie!

Factuurportal heeft geïnvesteerd in de doorontwikkeling van haar eFacturatie oplossing. Recent hebben wij samen met onze technologiepartner een nieuwe PDF parser ontwikkeld en geïmplementeerd op basis van Artificial Intelligence technologie (kortweg AI of ook wel machine learning genoemd). Hiermee beschikt Factuurportal over state-of-the-art conversie technologie die een zeer hoge uitleesbetrouwbaarheid waarborgt.

Waar veel andere partijen gebruik maken van de inmiddels toch verouderde ‘scan- en herken’ technieken (OCR) om PDF facturen om te zetten naar e-facturen, maakte Factuurportal al gebruik van parsing op basis van readable PDF’s. Hierdoor wist Factuurportal al een hogere uitleesbetrouwbaarheid te realiseren dan veel andere oplossingen. Door de nieuwe AI-parser is de uitleesbetrouwbaarheid van Factuurportal nog verder toegenomen.

Groot voordeel van deze nieuwe technologie is dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van het uitlezen van PDF facturen fors is toegenomen en dat hierdoor tegelijkertijd de ‘handling’-kosten dalen omdat er nagenoeg geen uitval en handmatige verwerking resteert. En de geringe uitval en correcties die nog resteren, zijn via de ‘feedback-loop’ direct ook weer input (“traingingsmateriaal”) voor het AI-model. Het model ontwikkelt zich op deze manier zelf en wordt daarmee steeds betrouwbaarder.

Lara van Andel, Manager Supportdesk bij Factuurportal: “Het mooie van deze AI technologie is dat onze klanten hier direct van profiteren doordat de verwerking nog betrouwbaarder is geworden, maar ook doordat nieuwe leveranciers direct aangesloten kunnen worden. Het is immers niet meer nodig om nieuwe factuurformats in te trainen in ons systeem zodat deze goed uitgelezen worden. Dat doet het systeem tegenwoordig zelf! Ook het aansluiten van nieuwe klanten kan daardoor veel sneller.”

Rob Klaver, Managing Director van Factuurportal vult aan: “Lara heeft gelijk, de dienstverlening naar onze klanten wordt hierdoor nog beter. Doordat het intrainen van nieuwe factuurformats niet meer handmatig hoeft te gebeuren, zijn we ook in staat om leveranciers te bedienen die slechts een of enkele facturen per jaar aanleveren. Factuurportal kan vanaf nu ook de zogenaamde ‘longtail’ van facturen/leveranciers voor onze klanten verwerken. Daarmee onderscheiden we ons in de markt!”

Heeft u interesse om meer over onze innovatieve AI oplossing te horen of te zien, neemt u dan gerust contact met ons op. We vertellen u graag meer!

ICT als ondernemer, mijn ervaringen met onze ICT partner IRIS one

Bij Factuurportal doen we er alles aan om onze klanten te voorzien van de allerbeste ondersteuning op het gebied van elektronische factuurverwerking op ons eigen platform. Logisch dat we dit ook verwachten van partners die ons in de bedrijfsvoering helpen.

Het maximale uit jezelf halen
Omdat we werken met een geïntegreerde set tools van Microsoft hebben al onze medewerkers toegang tot basisapps zoals Word, Excel en PowerPoint maar wordt het delen van bestanden nog eenvoudiger gemaakt binnen onze OneDrive en Sharepoint omgeving. Omdat de “apps” zowel online als lokaal te benaderen zijn zorgt het voor een uitstekende acceptatie bij gebruikers en kunnen we nog eenvoudiger samenwerken. Hierdoor zijn onze medewerkers nog productiever.

IRIS one ICT Services zonder verassingen achteraf
Ideaal in onze samenwerking met IRIS one is dat ze uitgaan van “profielen” en wij dus een vast bedrag, per medewerker, per maand hebben. Ook ondersteuning en beheer maken deel uit van het vaste maandbedrag. Dit geeft ons, en onze medewerkers de gelegenheid om met IRIS one te overleggen zonder dat we rekening hoeven te houden met het “uurtje factuurtje” principe wat in de ICT markt kennelijk normaal is geworden.

Consultancy en persoonlijkheid
Bij IRIS one kennen we onze vaste aanspreekpunten. Ze helpen ons niet alleen reactief met vragen wanneer we deze aan ze stellen maar nemen ook de rol van consultant op zich. Ook deze consultancy uren maken onderdeel uit van de profielen waardoor we periodiek onze eigen interne ICT processen nog verder kunnen verbeteren.

Een zesjes cultuur past gewoon niet bij ons
We willen alleen het allerbeste voor onze klanten en medewerkers en hebben in de keuze dan ook rekening gehouden met referenties en meer generieke klanttevredenheid. IRIS one meet haar klanttevredenheid aan de hand van de Net Promotor Score (NPS). In deze NPS wordt niet uitgegaan van het cijfer wat een klant je geeft maar de vraag “zou je ons aanbevelen bij iemand anders?”… Een mooie manier om je bedrijfsvoering te ‘challengen’ wat mij betreft en niet tevreden te zijn met een 7 of 8.

Meer weten over IRIS one? Kijk op www.iris-one.nl of neem contact op met Rob Stolzenbach via rob@iris-one.nl of door hem te bellen op 073-3031720.

Elektronische Factuur Formaten

Papieren facturen zijn achterhaald en steeds meer organisaties ervaren het gemak van elektronisch factureren. Elektronische factuurverwerking kan in veel verschillende vormen, iedere vorm heeft zijn eigen eisen aan een factuur. In dit artikel leest u over de verschillende factuur formaten en voor welke vorm van elektronisch factuurverwerking deze formaten geschikt zijn.

Elektronische factuur formaten:

Factuurformaten voor scannen en herkennen

Voor een scan- en herkenoplossing is het van belang dat het document duidelijk leesbare informatie heeft. UBL en XML facturen zijn opgebouwd in ‘programmeertaal’ en bestaan daarom niet uit gegevens die gemakkelijk gescand en uitgelezen kunnen worden.

Scan- en herkenoplossingen werken met de volgende formaten:

  • Papier
  • PDF
  • Word
  • Excel
  • TXT

Factuurformaten voor PDF-conversie

Factuurportal is een oplossing die inkomende PDF-facturen omzet in het gewenste XML-formaat voor het inkoopsysteem van een organisatie. Omdat Factuurportal gebruik maakt van ‘parsing’, het uitlezen van factuurgegevens op regelniveau, is het niet mogelijk om papieren facturen of scans te verwerken. Deze formaten hebben namelijk geen tekstlaag, maar zijn een afbeelding.

Factuurportal werkt met de volgende formaten:

  • PDF
  • UBL
  • XML

Factuurformaten voor directe koppeling

Een directe koppeling tussen het inkoopsysteem van een organisatie en het facturatiepakket van uw leverancier is ook mogelijk. Deze koppeling zorgt ervoor dat facturen direct in het inkoopsysteem van een organisatie komen, zonder handmatige tussenkomst. De facturen zullen altijd 100% correct verwerkt worden omdat de koppeling specifiek is afgesteld op de eisen van beide systemen.

Directe koppelingen maken gebruik van:

  • UBL
  • XML

Uiteindelijk is het voor een organisatie van belang om de eigen situatie in kaart te brengen. Bestaat de factuurstroom voornamelijk uit PDF? Dan is een PDF-conversie oplossing zoals Factuurportal geschikt. Ontvangt een organisatie alle facturen in papieren vorm? Dan is een scan- en herkenoplossing een goede oplossing.

Wat is een PDF-factuur?

Een PDF-factuur is een factuur die opgemaakt is in het door Adobe Systems ontwikkelde Portable Document Format. PDF is een universele bestandsindeling waarmee lettertypen, afbeeldingen en lay-out van elk willekeurig brondocument behouden blijven, ongeacht het programma of het platform waarmee het document werd gemaakt.

Het aantal facturen dat in PDF wordt verstuurd neemt al jaren exponentieel toe. Uit onderzoek van Platformelfa blijkt zelfs dat de zoekbehoefte naar PDF groter is dan bijvoorbeeld elektronisch factureren in UBLof XML. Dit is ook niet vreemd, PDF is gewoon veel toegankelijker dan de complexere UBL en XML formaten. Van multinationals tot de slager om de hoek, iedereen kan gemakkelijk een PDF-factuur opstellen.

Voordelen van een PDF-factuur

Het belangrijkste voordeel van de PDF-factuur is dat dit formaat gemakkelijk op te stellen is voor iedereen. Dit zorgt ervoor dat elektronische factuurverwerking in PDF veel toegevoegde waarde biedt. Voor de leveranciers is er een lage toetredingsdrempel, iedereen kan immers een PDF-factuur opstellen. Hierdoor ligt het adoptiepercentage hoog en profiteert een organisatie optimaal van de grote stroom elektronische facturen. Deze facturen kunnen vervolgens met een oplossing zoals Factuurportal 100% correct en volledig automatisch verwerkt worden, daarna zet Factuurportal de facturen om in het gewenste formaat voor het inkoopsysteem waardoor de volledige factuurverwerking geautomatiseerd wordt. Zo realiseert een organisatie indrukwekkende resultaten in termen van tijd- en kostenbesparing. Benieuwd hoeveel een organisatie precies kan besparen? Reken het uit!

 

Automatische verwerking van de PDF-factuur

Het aantal PDF-facturen dat een organisatie op jaarbasis ontvangt neemt al jaren gestaag toe. Veel organisaties verwerken deze facturen nog op de traditionele manier, namelijk handmatig. Handmatige factuurverwerking is achterhaald en kost gemiddeld 25 euro per factuur, zoals beschreven in de kosten van elektronische factuurverwerking. Uit dit artikel blijkt ook dat organisaties die de factuurverwerking geautomatiseerd hebben wel 10x minder kosten maken, namelijk €2,50 per factuur. Reden genoeg om eens serieus na te denken over elektronische factuurverwerking dus.

De keuze voor een elektronische facturatie oplossing hangt af van de situatie van een organisatie. Ontvangt een organisatie voornamelijk papieren facturen? Dan is een scan- en herkenoplossing een goede keuze. Ontvangt uw organisatie voornamelijk PDF-facturen, of bent u van plan uw leveranciers ‘op te voeden’ richting de PDF-factuur? Dan is een PDF-conversie oplossing zoals Factuurportal een goede keuze. Doet u zaken met enkel multinationals die vele honderden tot duizenden UBL-facturen verzenden? Dan is een netwerk zoals SimplerInvoicing of een directe koppeling interessant.

Wat is een UBL-factuur?

Een UBL-factuur is een factuur in Universal Business Language, een ‘taal’ waarin documenten opgesteld kunnen worden. UBL is in feite een serie afspraken over de digitale gegevensstructuur in XML-formaat. Dit houdt in dat bepaalde informatie altijd op dezelfde plek op de factuur terug te vinden is. Dit maakt het voor ontvangende systemen gemakkelijk om de gegevens zonder handmatige tussenkomst uit te lezen.

Verschillende soorten binnen UBL

UBL kent verschillende smaken, zo is er onderscheid tussen UBL 2.0, UBL 2.1, UBL-OHNL en SI-UBL. Dit zijn soorten binnen UBL met verschillende afspraken over wat op de UBL-factuur moet staan, en waar dit precies staat.

UBL 2.0 en 2.1

UBL 2.0 is het standaardformaat waar zowel de Nederlandse als Belgische overheid voor gekozen hebben voor elektronische facturatie. Destijds hebben deze overheden aangegeven dat de UBL-facturen aan de specificaties moeten voldoen zoals beschreven voor UBL 2.0. In november 2013 zijn de specificaties voor UBL 2.1 bekend gemaakt, met daarin meer dan 2000 elementen die in de XML kunnen voorkomen. De specificaties van beide versies zijn hier te vinden: UBL-specificaties.

UBL-OHNL

De UBL-OHNL is het standaardformaat voor het inkopen van producten en diensten, met uitzondering van inhuur personeel. Deze standaard is gebaseerd op de internationale UBL-standaard zoals de overheid deze gebruikt voor DigiInkoop en e-factureren en is door Logius in het leven geroepen om e-facturen te versturen aan de Rijksoverheid. UBL-OHNL wordt op termijn vervangen door SI-UBL.

SI-UBL

SI-UBL staat voor SimplerInvoicing UBL, een subset (2o0 elementen) van de algehele UBL specificaties (2400 elementen). SimplerInvoicing is een netwerk van samenwerkende software en e-facturatie dienstverleners die het direct uitwisselen van e-facturen tussen ERP-software en e-facturatie diensten mogelijk maakt.

Voordelen van een UBL-factuur

Een UBL-factuur is snel, betrouwbaar, veilig en foutloos. Dit is ook de reden dat de Rijksoverheid de voorkeur geeft aan dit factuur formaat om de algehele adoptie van elektronisch factureren te stimuleren. Het droomscenario waarin alle leveranciers gemakkelijk UBL-facturen rechtstreeks het inkoopsysteem van de afnemer in sturen is echter nog verre van realiteit. Dit komt voornamelijk doordat veel leveranciers nog niet de mogelijkheid hebben om een UBL-factuur op te stellen.

Om het gebruiksgemak van UBL te verbeteren is de UBL ketentestin het leven geroepen, een initiatief van onderzoeksbureau GBNED.  Het primaire doel van de UBL Ketentest is het bieden van een platform aan softwareleveranciers en zelf-ontwikkelaars (eindgebruikers) die UBL in hun software mogelijk willen maken. Zo wordt UBL uiteindelijk in steeds meer systemen geïntegreerd en wordt het voor iedereen mogelijk om dit formaat facturen te verzenden.

Wat is een XML-factuur?

Een XML-factuuris een factuur opgesteld in het zogeheten Extensible Markup Language, een standaard van formele opmaaktalen waarmee gestructureerde gegevens weergegeven kunnen worden in de vorm van platte tekst. Deze factuursoort is enkel geschikt voor directe uitwisseling van de facturen, dat wil zeggen vanuit het facturatiepakket rechtstreeks naar het inkoopsysteem.

Voor het blote oog is een XML-factuur geen logisch leesbaar formaat. Het gaat er echter om dat – net zoals bij UBL– de verzendende en ontvangende systemen precies weten waar de benodigde informatie op de factuur staat. Hierdoor wordt 100% correcte en volautomatische verwerking van facturen mogelijk gemaakt.

Ook XML heeft subsets. De voornaamste is de HR-XML, dat voluit staat voor Human Resources Extensible Markup Language. Dit formaat wordt gebruikt door de grote partijen in de uitzendbranche, die tijd en kosten besparen door gemakkelijk een groot aantal facturen te kunnen sturen.

 

Elektronische Factuurverwerking

Elektronische factuurverwerking is het geheel elektronisch laten verlopen van het factuurverwerkingsproces. De factuur komt op een elektronische manier binnen per e-mail, upload of directe koppeling. Vervolgens wordt de informatie van de factuur in het inkoopsysteem van een organisatie gezet en verder afgehandeld.

Mogelijkheden van elektronische factuurverwerking

De manier waarop organisaties de factuurverwerking ingericht hebben is de laatste jaren in rap tempo veranderd. De ‘traditionele’ factuurverwerking: het compleet handmatig verwerken van inkomende facturen, begint een uitgestorven ras te worden. In een tijdperk waarin bedrijven continue doorontwikkelen om de kosten terug te dringen en de winst te verhogen kan ook de factuurverwerking niet achterblijven. Steeds meer organisaties zetten de stap naar een efficiëntere factuurverwerkingsmethode. Hierin zijn grofweg 4 mogelijkheden:

  • Scan- en herkenoplossing
  • PDF-conversie
  • Gebruik van e-factuur netwerken zoals SimplerInvoicing
  • Directe koppeling met leveranciers

Voordelen van elektronische factuurverwerking

Elektronische factuurverwerking levert toegevoegde waarde voor een organisatie. Zo wordt er vooral bespaard op tijd en geld, maar wordt er ook een efficiencyslag gemaakt. Afhankelijk van het aantal inkomende facturen per jaar en de manier waarop een bedrijf zijn factuurverwerkingsproces inricht is een besparing van ten minste één FTE (full time employee) al snel gerealiseerd. Daarnaast zorgt elektronische factuurverwerking ook voor:

  • Minder handmatige handelingen
  • Minder fouten in verwerkingsproces
  • Kortere verwerkingstijd
  • Gemakkelijker halen van betalingstermijn
  • Terugdringen van de onnodig hoge hoeveelheid papieren facturen

Is elektronische factuurverwerking iets voor uw organisatie?

E-factureren biedt voordelen voor iedere organisatie, groot en klein. Voor de kleinere organisaties met tientallen tot honderden inkomende facturen per jaar zijn gemakkelijke cloudoplossingen beschikbaar vanaf een paar tientjes per maand. Voor de grotere organisaties met enkele duizenden facturen per jaar zijn er geavanceerde oplossingen op de markt die naast verwerken nog veel verder gaan. Kijk bijvoorbeeld eens naar Factuurportal; volledig automatisch en 100% correcte ontvangst, validatie en verwerking van inkomende PDF- én UBL-facturen, u hoeft ze alleen nog maar te betalen!

Hoe kan ik elektronische factuurverwerking inzetten voor mijn organisatie?

Uw organisatie is toe aan de volgende verbetering van de inkomende factuurstroom. De effectiviteit moet omhoog en de kosten omlaag, maar hoe gaat u dat bereiken? In dit artikel worden de 4 voornaamste manieren van elektronische factuurverwerking verder toegelicht, namelijk:

  • Scan- en herken
  • PDF-conversie
  • Gebruik van e-factuur netwerken zoals SimplerInvoicing
  • Directe koppeling met leveranciers

Scan- en herken

De scan- en herkenoplossing is een veel gekozen oplossing om handmatige handelingen in het factuurverwerkingsproces terug te dringen. Door het inzetten van een dergelijke oplossing worden de inkomende facturen naar het systeem gescand, waardoor handmatige invoer overbodig wordt. Visuele controles en handmatige uitleescorrecties blijven wel in stand.Deze oplossingen maken gebruik van OCR (Optical Character Recognition) om de cijfers en tekens op een factuur te herkennen en te digitaliseren.

Door het inzetten van een scan- en herkenoplossing is uw organisatie dus veel minder tijd kwijt aan het handmatig invoeren van de factuurgegevens in uw inkoopsysteem. Het is dan slechts een kwestie van het scannen van de facturen, het controleren of het uitleesresultaat klopt en waar nodig handmatig te corrigeren.

scan en herkenVoordelen scan- en herken:

  • Verminderen handmatige invoer
  • Besparen van tijd
  • Medewerkers houden tijd over voor andere werkzaamheden (tactisch monitoring)

Nadelen scan- en herken

  • OCR is niet 100% correct, eerder 75-90%
  • Incorrecte uitleesresultaten
  • Visuele controle en handmatige correcties nodig

 

PDF-conversie

Uit eerder onderzoek van Platform Elfa blijkt dat de behoefte aan e-facturen in PDF groter is dan alle andere vormen. Dit komt omdat organisaties steeds meer PDF-facturen binnen krijgen en steeds minder papieren facturen. Logisch ook, want het opstellen van een PDF-factuur en die per e-mail verzenden, is voor een leverancier een stuk sneller en goedkoper dan printen en op de post doen. Omdat deze facturen al digitaal binnen komen, is het zonde om deze vervolgens handmatig te verwerken. Een PDF-conversie oplossing leent zich bij uitstek voor de verwerking van deze PDF-facturen.

Een PDF-conversie oplossing -zoals Factuurportal– haalt de PDF-facturen rechtstreeks uit de e-mailbox op en controleert of alle gegevens aanwezig en correct zijn. Zo controleert Factuurportal bijvoorbeeld of de factuur authentiek en integer is en verder voldoet aan alle wettelijke- en klantspecifieke factuureisen. Vervolgens wordt de factuur omgezet in een formaat waardoor het rechtstreeks het financiële- of inkoopsysteem van een opdrachtgever in kan. Dit alles volledig automatisch!

PDF conversieVoordelen PDF-conversie

  • Volautomatische verwerking van de alsmaar toenemende stroom PDF-facturen
  • Wegnemen van alle handmatige handelingen
  • 100% correct
  • Geen visuele controles en correcties

Nadelen PDF-conversie

  • Kan geen handgeschreven en papieren facturen verwerken

Gestructureerd e-factuur netwerk

Netwerken zoals SimplerInvoicingen InvoiceSharing zijn opgezet om UBL-facturen over te kunnen versturen. In plaats van een aparte koppeling met iedere leverancier die UBL-facturen verstuurt, kan een organisatie koppelen met bijvoorbeeld SimplerInvoicing. Leveranciers sluiten zich ook aan bij SimplerInvoicing, en zo komen beide partijen met elkaar in contact. Elke aangesloten leverancier kan e-factureren verzenden naar elke aangesloten klantorganisatie.

Voordelen e-factuur netwerk

  • Gemakkelijk facturen verzenden
  • 100% betrouwbaar
  • Hoe groter het netwerk wordt hoe aantrekkelijker het wordt

Nadelen e-factuur netwerk

  • Kan alleen UBL-facturen ontvangen en versturen
  • Noodzakelijke semantische standaarden zijn complex
  • Kosten voor uw leverancier
  • Weinig leveranciers in staat om UBL-facturen te verzenden

 

Directe koppeling met leveranciers

De laatste optie is een directe koppeling tussen het pakket waarmee uw leverancier facturen verstuurt en uw financiële- of inkoopsysteem. Op deze manier kunnen de UBL-facturen van uw leverancier rechtstreeks uw systeem in, zonder tussenkomst van een intermediair. Omdat er in deze situatie echter voor iedere leverancier een nieuwe koppeling gelegd moet worden is het een dure en onbeheersbare oplossing. Deze oplossing is wel interessant indien u een aantal leveranciers heeft die duizenden facturen per jaar aanleveren.

Wat zijn de voordelen van elektronische factuurverwerking?

Elektronische factuurverwerking biedt verlichting voor iedere administratieve afdeling. Door de facturen elektronisch te verwerken worden handmatige handelingen weggenomen, wordt de doorlooptijd van een factuur korter en bespaart een organisatie kosten. In een eerder geschreven blog hebben we het al gehad over de 5 voornaamste redenen om nú te beginnen met elektronische factuurverwerking, in dit artikel worden de voordelen van elektronische factuurverwerking nader toegelicht.

Elektronische factuurverwerking bespaart tijd

Doordat de handmatige handelingen uit het factuurverwerkingsproces worden weggenomen kost het verwerken van een factuur minder tijd. Het overtikken van een papieren factuur is hierbij verleden tijd. Hierdoor kunnen de administratieve medewerkers andere taken uit gaan voeren.

Elektronische factuurverwerking bespaart geld

Doordat elektronische factuurverwerking de handmatige handelingen wegneemt bespaart u op arbeidsuren, wat een besparing in geld oplevert. Daarnaast wordt ook de doorlooptijd van een factuur ingekort, deze wordt immers sneller verwerkt. Een kortere doorlooptijd biedt u vervolgens de mogelijkheid om de facturen eerder te betalen, wat kan resulteren in een korting voor vroegtijdig betalen. Dubbel besparen dus!

De doorlooptijd wordt ingekort

Elektronische factuurverwerking dringt ook de doorlooptijd van een factuur terug. Hierdoor haalt u betalingstermijnen gemakkelijker en kunt u zelfs profiteren van korting voor vroegtijdig betalen zoals hierboven is aangegeven.

Minder fouten in de factuurverwerking

Overal waar menselijke handelingen aan te pas komen is er de mogelijkheid op fouten, dus ook bij de factuurverwerking. Doordat de handmatige handelingen weggenomen worden neemt dus ook de kans op fouten af. Zo is uw organisatie niet onnodig veel tijd meer kwijt aan het corrigeren van fouten en de bijbehorende tijdrovende communicatie met uw leveranciers.

Maak het uw leverancier gemakkelijk

Succesvol elektronisch factureren valt en staat met uw leveranciers. Als het uw leveranciers te moeilijk gemaakt wordt om mee te doen ontvangt u maar weinig elektronische facturen. Kies daarom voor een oplossing die al uw leveranciers gemakkelijk mee laat doen. Met Factuurportal, de elektronische factuurverwerkingsoplossing van Nexus Verus, geeft u leveranciers de keuze om de factuur aan te leveren in PDF én UBL. Zo kunnen alle leveranciers gemakkelijk meedoen en ontvangt u een groot aantal e-facturen die automatisch verwerkt kunnen worden. Uw leverancier bespaart vervolgens ook op tijd en kosten om de facturen te versturen. Het sturen van een mailtje is een stuk sneller dan de factuur printen en op de post doen!

 

Succesvol overstappen op elektronische factuurverwerking

Vroeg of laat zal uw organisatie overstappen op elektronische factuurverwerking, maar hoe laat je dit succesvol verlopen? Bij Nexus Verus hebben wij een stappenplan ontwikkeld waardoor de overstap van traditionele factuurverwerking naar elektronische factuurverwerking zo succesvol mogelijk verloopt.

Stap 1: Implementeren Factuurportal

De implementatie van Factuurportal is snel en gemakkelijk, in principe moet er alleen een koppeling gelegd worden tussen Factuurportal en uw inkoopsysteem. Na het leggen van deze koppeling wordt deze uitvoerig getest om te kijken of alle facturen goed doorkomen.

Stap 2: Medewerkers informeren

Factuurportal is op zodanige ingericht dat het gebruik ervan voor iedereen zeer gemakkelijk is. Uw administratief medewerkers die dagelijks met Factuurportal werken, maar ook uw leveranciers ervaren het gemak van Factuurportal. Ondanks dit gemak krijgen uw medewerkers toch een korte training, waarin alle mogelijkheden uitgebreid besproken worden.

Stap 3: Live gaan

Nadat de koppeling getest is en de medewerkers geïnformeerd zijn gaat Factuurportal live. Dit betekent dat alle inkomende PDF- én UBL-facturen nu via Factuurportal verwerkt kunnen worden.

Stap 4: Leveranciers aansluiten

Factuurportal is méér dan een oplossing voor elektronische factuurverwerking. Factuurportal voert ook controle uit op dubbele facturen en spookfacturen (facturen die niet van een echte leverancier van u komen). Om dit mogelijk te maken vereist het gebruik van Factuurportal voor uw leveranciers een eenmalige registratie, een proces dat hoogstens 2 minuten in beslag neemt.

Stap 5: Profiteren van de voordelen

Nu uw grootste leveranciers aangesloten zijn en de mogelijkheid hebben om de facturen per e-mail of per upload aan te leveren, profiteert u optimaal van de volledig automatische factuurverwerking. U bespaart tijd, geld en het factuurverwerkingsproces is strakgetrokken! Benieuwd naar alle voordelen? Lees dan snel meer over de voordelen van elektronische factuurverwerking.