);

Drieluik: ICT-oplossing vaak ‘vliegende auto’? (2/3)

Drieluik: ICT-oplossing vaak ‘vliegende auto’? (2/3)

Drieluik: ICT-oplossing vaak ‘vliegende auto’? (2/3)

250px-Flying_Ford_Anglia

ICT-concepten die goed beginnen maar uiteindelijk toch niet werken

Techniek (software), infrastructuur en veiligheid, hier komen de ontwikkelaars en systeeminrichters meestal wel uit. Techniek is vaak een kwestie van gewoon door-ontwikkelen totdat je ontwerp is gerealiseerd. Ook succesvolle technische tests waar de functionaliteiten van een oplossing worden aangetoond mogen na een fatsoenlijke ontwikkeltijd ook echt geen probleem meer zijn. Voldoende veiligheid; dit is een punt van serieuze aandacht, maar ook dit mag in technologisch opzicht uiteindelijk geen echt struikelblok vormen.

Wat kan er dan nog fout gaan?

De zwakste schakel

“Techniek OK, maar niemand werkt ermee”, dat moet je dus zien te voorkomen. Binnen je eigen organisatie kun je de gebruikers van een systeem of oplossing misschien nog wel motiveren (sturen?) ermee te gaan werken, maar als het ook gebruikers buiten je eigen organisatie betreft? Ander verhaal, want minder beheersbaar.

Neem eFacturatie-oplossingen, hier heb je 2 gebruikersgroepen; de eigen crediteurenadministratie en uiteraard de crediteuren (jouw leveranciers) zelf. In de zin van een geslaagd introduceren van eFactureren -want dat wil je- vormen je leveranciers de meest onzekere, want minst “stuurbare” groep. De zwakste schakel dus. Als zij besluiten hun uitgaande  facturen nog steeds te printen en in een envelop te stoppen en dus niet via jouw eFacturatie-oplossing gaan werken, dan is jouw introductie van eFactureren toch mislukt. Hoe aardig de software technisch dan ook mag werken.

© 2021 Factuurportal