Digitalisering in de zorg: drie verschillende gebieden

Digitalisering in de zorg heeft al langere tijd prioriteit, maar door de coronacrisis is dit in een stroomversnelling gekomen. Het motto is nu: digital first. Als we kijken naar de zorg kunnen we op drie gebieden digitalisering signaleren: de digitalisering van het dienstverleningsproces, de digitalisering van de zorginhoudelijke processen en last but not least de digitalisering van de bedrijfsvoeringen.

Digitalisering van het dienstverleningsproces

Bij digitalisering van het dienstverleningsproces staat de klant centraal. Het gaat bijvoorbeeld om het verbeteren van de klantbeleving (klantreis), het klantcontact (klantenservice) en de klanttevredenheid (ambassadeurschap). Klantinteractie vindt steeds meer data gedreven en gepersonaliseerd plaats met als mantra: mobile first. Naast aanpassingen in organisatie, processen en systemen worden verschillende apparaten en media ingezet. Zoals mobiele telefoon, tablet, website, e-mail, social media, app, chat, video en beeldbellen.

Digitalisering van het zorginhoudelijk proces

Digitalisering van het zorginhoudelijk proces is vaak wat minder zichtbaar, maar ook daar gaan de ontwikkelingen hard. Hier staat de kwaliteit van zorg centraal. Denk aan de inzet van operatierobots, slimme implantaten, gen- en nanotechnologie, revalidatie met virtual reality of speciale games of apps waarmee patiënten meer grip krijgen op hun leven en ziekteproces. Er bestaan bijvoorbeeld automatische pillendispensers en wearables die hartslag, bloeddruk en ademhaling meten. Doordat taken van zorgverleners worden overgenomen, is er meer ruimte voor persoonlijke aandacht voor patiënten. Althans, zolang technologie niet kostengedreven ingezet wordt en de menselijke maat de standaard blijft.

Digitalisering van het bedrijfsvoering proces

Onder bedrijfsvoering verstaan we alle activiteiten die te maken hebben met:

  • Het voeren van de financiële administratie: budgettering, grootboek, debiteuren, crediteuren, factuurverwerking, projectadministratie en vaste-activa-administratie;
  • Inkoop- en logistieke processen: bestellen, inkopen, contractmanagement, magazijn- en voorraadbeheer, interne logistiek;
  • HRM-processen: personeelsadministratie, salarisadministratie, roosteren, self-serviceprocessen;
  • Facilitaire processen: beheer van gebouwen, niet-medische apparatuur, medische apparatuur, ICT-voorzieningen.

De generieke beweging naar de cloud en het gebruik van SAAS-applicaties zorgt ook in de zorg voor een extra impuls tot vernieuwing en vervanging. Alle sofware leveranciers zijn bezig met de overgang naar cloud en SAAS, waarbij opgemerkt moet worden dat zowel cloud als SAAS nog wel veel verschillende definities kennen waarom die verschillende definities noemen als er verder toch niet op in wordt gegaan? Onder druk van deze ontwikkeling wordt de zorg min of meer gedwongen om te kijken naar hun toekomstige ICT-landschap.

Factuurverwerking

Binnen het domein van de bedrijfsvoering worden veelal ERP-systemen gebruikt. De ERP-systemen ondersteunen ook de processen binnen de financiële administratie. Voor de factuurverwerking en factuurafhandeling worden meestal specifieke applicaties gebruikt. ERP-leveranciers bieden tegenwoordig bijna allemaal specifieke software voor het verwerken van facturen vanwege het specifieke karakter hiervan. Koppelen gaat eenvoudig, doordat ze gebruik maken van datastandaarden. Voordeel is dat je daarmee kunt kiezen voor een expert-systeem wat zorgt voor zeer betrouwbare factuurverwerking, wat je eenvoudig aansluit op je ERP-systeem.

Veel oplossingen voor geautomatiseerde factuurverwerking zijn al geruime tijd in gebruik. Bij de wat traditionelere scan/herkenoplossingen zijn functionaliteit en gebruikersvriendelijkheid echter beperkt. Anno 2022 zijn er oplossingen die veel meer gemak en functionaliteit bieden. Er zijn totaaloplossingen beschikbaar voor de volledig geautomatiseerde controle en uitlezing van alle typen facturen. De écht goede oplossingen voor geautomatiseerde factuurverwerking maken gebruik van Artificial Intelligence voor de controle, herkenning en interpretatie van de factuurdata. Hierdoor kan data veel nauwkeuriger worden uitgelezen en gecontroleerd. En met behulp van Machine Learning wordt de verwerking gaandeweg zelfs steeds betrouwbaarder.

Lees ook: https://factuur-portal.nl/blog/wanneer-vervang-je-je-verouderde-systeem-door-nieuwe-technologie

Digitaal wordt het nieuwe normaal

Gedreven door de cloud- en SAAS-ontwikkelingen zullen ook systemen worden vervangen. Het is interessant om te zien welke criteria de keuze voor migreren naar een nieuwe versie óf overstappen naar een andere oplossing gaan bepalen. Kies je voor een betere best-practice, lagere kosten, meer integratie mogelijkheden? Of spelen andere ontwikkelingen en nieuwe technieken, zoals bijvoorbeeld het toepassen van Artificial Intelligence, een rol?

Kortom, digitaal wordt het nieuwe normaal. Dat vraagt om een heldere visie en strategie. Zo’n digitale transformatie werkt door de hele organisatie heen en gaat verder dan een paar losse innovatieprojecten of weer een nieuw ICT-systeem. Wil je meer lezen over geautomatiseerde factuurverwerking?

Download gratis onze whitepaper over dit onderwerp: https://factuur-portal.nl/blog/whitepaper

Meer informatie

Wil je meer weten over de verwerking van facturen en over de cloudoplossing van Factuurportal?  Of heb je interesse in een vrijblijvende demo van Factuurportal? Neem contact met ons op.

Wil je op de hoogte blijven van interessante ontwikkelingen op het gebied van factuurverwerking? Volg ons dan op LinkedIn of abonneer je hieronder op onze nieuwsbrief.

Relevante blogs

Op de hoogte blijven van vakgerelateerde informatie?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

WhatsApp met Rob
voor persoonlijk contact