Veel werkgevers geven aan dat ze veel moeite hebben om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden. En als je ze vindt, hebben kandidaten behoorlijk wat noten op hun zang en kunnen ze kiezen uit veel alternatieven. De arbeidsmarkt is krap en salariskosten stijgen in hoog tempo. En dan niet te vergeten dat het vasthouden van goede medewerkers ook een uitdaging is. Lees in dit artikel de voordelen van uitbesteding.
Krapte op de arbeidsmarkt is structureel
De coronapandemie maakt dat de arbeidsmarkt behoorlijk verstoord is geraakt. Sommige sectoren hadden opeens geen werk meer voor hun medewerkers (horeca, evenementen, cultuur), terwijl andere sectoren omkwamen in het werk en niet aan voldoende medewerkers konden komen, zoals de zorg en pakketdiensten. Nu de pandemie zo goed als voor bij is, trekt de economie weer aan en is de krapte op de arbeidsmarkt in volle hevigheid weer terug.
Veel werkgevers geven aan dat het zelfs moeilijker is geworden dan voor de pandemie om goede gekwalificeerde medewerkers te vinden. En als je ze vindt, hebben ze vaak behoorlijk wat noten op hun zang en kunnen ze kiezen uit veel alternatieven. Salariskosten stijgen daardoor in hoog tempo. De krapte op de arbeidsmarkt heeft alles te maken met de vergrijzing van onze bevolking. En gaat dus ook niet meer weg. Dat betekent dat je ook naar structurele oplossingen moet gaan kijken!
Uitbesteding van werk als één van de oplossingen
Bedrijven en organisaties bedenken allerlei strategieën om het probleem op te lossen. Ondernemers zijn zeer creatief om toch mensen te werven en aan zich te binden. Maar meestal kost dit veel tijd en geld, zowel in de werving (traineeships, buitenlandtrips) maar ook structureel door zeer royale arbeidsvoorwaarden te bieden. Ook wordt nadrukkelijk ingezet op verdere automatisering van handmatige werkzaamheden. Technieken als RPA en Artificial Intelligence bieden daar immers veel meer mogelijkheden voor. Uitermate geschikt om repeterende, routinematige werkzaamheden te automatiseren, maar je ziet ook de mogelijkheden in bijvoorbeeld de zorg (‘e-health’, zorg op afstand) toenemen.
Daarnaast is het uitbesteden van werk of zelfs hele processen een goede oplossing. Uiteraard moet de aard van de werkzaamheden zich er voor lenen. En het is belangrijk dat je een businesspartner selecteert die betrouwbaar (en stabiel) is. Maar zeker als je kiest voor een specialist op het desbetreffende vakgebied, zie je dat uitbesteding een zeer goede oplossing is. Voor een dergelijke partij is het eenvoudiger om een zodanige schaalgrootte te bereiken, dat ze aantrekkelijk zijn als werkgever waardoor ze makkelijker aan goede gekwalificeerde mensen kunnen komen. En de schaalgrootte vertaalt zich meestal ook in een veel lager kostenniveau dan dat je de werkzaamheden zelf doet. Daarmee is het niet een eenmalige tijdrovende en soms frustrerende actie om weer een nieuwe medewerker te vinden, maar een structurele oplossing voor het schaarsteprobleem.
De drie belangrijkste voordelen van uitbesteding
Uitbesteden van werkzaamheden aan een specialist biedt grote voordelen. We zetten de, in onze ogen, drie belangrijkste voor je op een rij:
- Het geeft stabiliteit, zowel op de korte termijn als op de langere termijn.
Je hoeft je zelf niet meer te bekommeren om een fluctuerend werkaanbod en de afstemming van de capaciteit daarop. Dat geldt voor de korte termijn in geval van ziekte of vakanties, maar ook op de langere termijn bij groei of juist krimp van de onderneming of de werkzaamheden.
- Kwaliteit van werkzaamheden is geborgd. Een gespecialiseerde uitbestedingspartner is vaak beter in staat om op het vakgebied gespecialiseerd personeel te vinden dan dat je dat zelf kunt. Medewerkers vinden het nou eenmaal leuk om vakgenoten om zich heen te hebben. En een werkgever die hun een grote diversiteit aan klanten en werkzaamheden kan bieden. Daarnaast worden middels Service Level Agreements de kwaliteits- en levereisen heel expliciet en meetbaar gemaakt. Je kunt de prestaties van je businesspartner daarop beoordelen. En dat gebeurt veel frequenter en objectiever dan dat je bij je eigen medewerkers zou doen.
- Kosten zijn én voorspelbaar én meestal lager. Meestal wordt er een abonnement of een tarief per te verwerken eenheid gehanteerd. Daarmee zijn de jaarkosten zeer transparant en voorspelbaar. Dat vinden ondernemers én controllers heel fijn! En deze kosten zijn meestal veel lager dan de uitvoeringskosten als je de werkzaamheden zelf zou doen. Zeker als je naast de directe arbeidskosten ook alle bijkomende kosten voor werkplekken, huisvesting, ICT en telefonie mee rekent.
Een gekwalificeerde partner is van belang!
Uiteraard zal je zorgvuldig moeten afwegen of de aard van de werkzaamheden zich er voor leent. En belangrijk dat je een gekwalificeerde businesspartner selecteert. Een gespecialiseerde partij met een goed track-record.
Inkomende factuurverwerking is zo’n proces wat zich bij uitstek leent om (deels) uit te besteden. Het betreft vaak grote volumes met duidelijk pieken rondom de periodeafsluitingen. En tegelijk zijn het vaak routinematige, repeterende werkzaamheden die relatief weinig bedrijfsspecifieke kennis vergen.
Factuurportal is een service-partner voor de (geautomatiseerde) verwerking van inkomende facturen. Wij bieden een ‘best-of-breed’ oplossing voor automatische factuurverwerking, gebruik makend van AI en ML. Een innovatieve cloudoplossing waarbij we de controle van inkomende facturen en de data-conversie naar je boekhoudsysteem uit handen nemen. Makkelijk te koppelen op elk systeem en in korte tijd te implementeren.
Meer informatie
Wil je meer weten over de uitbesteding van werkprocessen of de verwerking van facturen met onze cloudoplossing in het bijzonder? Of heb je interesse in een vrijblijvende demo van Factuurportal? Neem contact met ons op.
Wil je op de hoogte blijven van interessante ontwikkelingen op het gebied van factuurverwerking? Volg ons dan op LinkedIn of abonneer je hieronder op onze nieuwsbrief.